Akkurat hvor mye under pode-stedet er diskutabelt, men jeg lar det helst være ca 10 cm under jorden. Enkelte anbefaler 15-20 cm, i ekstra kalde strøk er nok det lurt, men det er gankse mye og er avhengig av sorten. En hardt beskjært rose kan bli fullstending begravd da. Jeg må innrømme jeg har planter som står med podestedet stikkende opp av jorden, men det er ikke noe å anbefale (Utrolig irriterende at jeg ikke får gjort noe med det!)
Rosejord er fint, spa et dypt hull minst 50 cm om mulig. Spavend den nye jorden fra sekk, (eventuelt kugjødselkompost) med den oppgravde fra hullet, ca 50/50 for rosejord? For kugjødselkompost minst 1/3. Det er sikkert noen andre som kan si hva de gjør. Ha gjerne litt beinmel i bunnen av hullet om du har. Når man tar rosen opp av potten er det lurt å slite litt i røttene slik at de sprer seg. Rosen er ofte stappet hardhent ned i potten så røttene går enten i ring, eller de stikker opp på enen siden. Om man skulle være i tvil; røttene skal peke nedover

Sørg for at jorden er tett inntil røttene, og tråkk gjerne jorden litt sammen rundt planten slik at det ikke blir værende luftrom mellom jord og røtter. Vann gjerne en full 10 ltr. kanne for hver plante, jorden skal være kliss våt.
Om man er i tvil om plassen drenerer godt nok der rosene kan stå, kan man helle en bøtte eller to med vann i plantehullet. Etter ca 10 minutter bør det være rent vekk. Om hullet fremdeles er fullt i vann bør man gjøre noe med dreneringen før man planter.