Blodlønn e.l.

Hage

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Hage »

Jeg kjøpte også en slik i fjor og plasserte den i morgensol/formiddagsol, i år ser jeg ikke ett eneste blad, men kar skrapt på stammen og ser at den er grønn - så det er vel liv i den... Hva bør jeg gjøre for at den skal få blader?....Har nemlig sett en i nabolaget og den hadde blader.... :roll:
Nina

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Nina »

Siden ingen har nevnt vind, vil jeg bare tilføye at japanske lønner av alle slag bør stå lunt og solrikt. Det skjøre bladverket tørkes ut og rives i filler av vind. De tåler nok noe skygge, men de strålende høstfargene utvikles bare i sol.
Nydelige trær :) Desverre bor jeg for vindutsatt til at jeg kan ha dem.
Lykke til alle dere som kan glede dere over disse små kunstverkene av noen trær :D
Hage

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Hage »

Jo vind har jeg hørt om, men vi bor jo i lavlandet Oslo :oops: Når den vokser i høyden vil den få mye mere sol på bladene. Men kan vind være grunnen til at blader ikke er kommet nå? Og hva bør jeg evnt gjøre for å redde stakkaren :roll:
Nina

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Nina »

Vindutsatte plasser finnes vel i de fleste hager. Er kanskje ikke så mye annet du kan gjøre enn å vente hvis du mener at plassen du har valgt til lønnen er god. Og vanne hvis det blir tørke. Den sliter nok litt siden den ble plantet i fjor, og vinteren var hard. Bare tiden vil vise om den har klart seg.
Hage

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Hage »

Så vann er det som skal huskes på. Er den utsatt for evnt kompakt jord?....den er plantet i ett opphøyet bed med steiner i bunn, men kanskje litt næringsfattig litt kompakt jord (har lagt på litt kompost i går - og nå regner det jo).
mikkel

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av mikkel »

Her har vi en japansk lønn som står midt i blesten. Den tar det helt fint!
Nina

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Nina »

Den skal kunne trives i alminnelig god hagejord, dvs jord som ikke er ekstrem på noen måte f.eks veldig leirete, veldig sandholdig, osv. Hvis jorden er kompakt ville jeg ha forbedret den med kompost eller billig kjøpejord. For et nyplantet tre eller busk er det viktig at jorden er litt porøs i plantehullet, da utvikles de nye røttene lettere. Et opphøyd bed med god drenering ( steiner i bunnen), tørker fort ut. Kjenn på jorden, pottedyrkete trær som ikke har utviklet dype røtter må passes godt på med vanning. En regnbyge eller to er ofte ikke nok etter en tørkeperiode, jorden blir bare fuktig på overflaten og tørr lenger nede.
Martin

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Martin »

På Skøye vil du ikke ha noen problem med japansk blodlønn eller japanske lønner i det hele tatt.

Når du kjører veien inn mot Sjøholt, passerer mange flotte, store japanske blodlønner, det samme rundt sentrum av Molde. I Sykkylven har foreldrene mine en 40-45 år gammel lønn som er 5-6 meter høy. Men merk at de tar litt tid på å etablere seg. Starter du med en liten busk, har du liten busk i mange år. I gunstige tilfeller kan du få årsvekst på 30 cm, kanskje mer enn det, men neppe over tid.

Klassikeren en Acer palmatum "Atropurpureum", som du finner i alle plantesentre. Du kan finne store eksemplarer på godt over 1 meter, hvis du leter litt.

Jeg synes personlig at den flikete "garnet" er finere, og i tillegg virker den enda mer hardfør. Men støtt den opp de første årene, for den søker en hengende vekst som gjør den nesten flat. Jeg har i høst/vår løftet en "garnet" her i Trondheim fra knappe 1 meter til nesten 2 meter, den begynner å se veldig bra ut nå i vår.

Noen nye sorter har kommet de siste årene, som du også kan vurdere:

Bloodgood tror jeg er minst like sterk som "Atropurpureum", og ser ut til å vokse fortere. I alle fall er eksemplarene som har overvintret på gartneriene generelt større. Jeg misliker litt at nye skudd ser ut til å være lange og tynne, men jeg har ingen problemer med å klippe busken eller beskjære de lengste skuddene. Den jeg plantet i Sykkylven i fjor sommer har klart seg veldig bra i vinter.

"Trompenburg" har en litt annerledes bladform. Jeg er spent på denne, tror den kommer til å slå til. Virker å være like sterk og herdig som Atropurpureum. Klarer seg godt i Trondheim.

Både Trompenburg og Atropurpureum har den fordelen at de kan fås fra frø, de trenger ikke podes.

Martin
Svar