Blodlønn e.l.

KristinaGR

Blodlønn e.l.

Legg inn av KristinaGR »

Er det noen her som vet noe om blodlønn. Datteren i huset har bestemt at det skal vi ha. Finnes det en sort som ikke blir så høy? Max. 2,5-3 meter?
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av B|G1 »

Blodlønn har lett for å få meldugg. Blir ikke anbefalt av enkelte hagesentre.
For sikkerhets skyld, når jeg tenker blodlønn, tenker jeg vanlig lønn med røde blad. Hvis du mener de små japanske lønnene med røde blad, så er ikke de utsatt for meldugg.
AnnaKr
Innlegg: 6
Registrert: 22. mai 2011 19:38

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av AnnaKr »

Ja, jeg også lurte på hva som egentlig lå i blodlønn?


Jeg syklet forbi en blodlønnallé fra tid til annen og den ble til slutt kappa ned fordi den hver eneste høysommer ble hvit av meldugg. Mens min japanske blodlønn hadde jeg aldri sånne problemer med (det var rett og slett trist å flytte fra den ... så jeg vil nok gå til anskaffelse av ny). Det sies at japansk blodlønn ikke er særlig hardfør, men kanskje andre i andre soner enn den jeg har (h3) bør uttale seg? Den blir i hvert fall et vakkert tre på cirka 3 meter. Hvis de nederste greinene etter noen år kuttes tilbake er området rundt stammen et eget bedmulighet. Primula, lave rododendron, you name it!
Iris

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Iris »

Jeg er den lykkelige eier av både blodlønn og japansk lønn.Her er det H5 og vanlig storbladet blodlønn er hardføre.Det stemmer at de er utsatt for meldugg,men jeg leste et gammelt kjerringråd om dette i et hageblad.Det var at en skulle strø treaske rund stammen på våren.Jeg har gjort det,og det vil vise seg om det hjelper.Jeg har klipt kronen på min blodlønn fra det var et ungt tre.Så jeg har en rund krone,og et lite tre!Jeg har 7 forskjellige lønner og alle klarer seg her,selv om de bare er oppgitt som sone2-3.Jeg bare må trosse sonene,det er så moro når de klarer seg alikevel!:big:Selvsagt er det ting som går ut på den måten,men lønnene har klart seg alle sammen!
Ann

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Ann »

Åh, det er så godt å høre sånne historier, Iris. Det sier jeg hver gang noen trosser hardførhetsanbefalingene, men det kan ikke gjentas ofte nok. Eller kanskje det kan det ... ;)


Er du en lønnsamler, Iris? Eller opptar lønn deg særlig?
Iris

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Iris »

Jeg er lønnsamler ja,helt riktig!Føyer den inn i alle de andre samlemaniene jeg har.Jeg glemte å si at lønn må beskjæres på høsten,ikke på våren for ellers "blør" den.De sortene jeg har heter:


Acer palmatum 'Dissectum' Den er lav med fint grønt bladverk.Blir ca.0,5-1m


Acer palmatum 'Dissectum Garnet' Samme som den over,bare med purpur røde blader.


Acer palmatum 'Atropurpureum' .Kan bli 2-3 meter med purpurrøde blader.


Acer shirasawanum 'Aureum' Gulgrønne blader,2-3 meter.


Acer pseudoplatanus 'Brilliantissimum' Rosa blader på våren,grønne om sommeren 1-2 meter.


Acer platanoides 'Fassens Black' Storbladet blodlønn 4-6 meter.


Acer platanoides 'Drummondi' Storbladet hvitbroket lønn 4-6 meter.


Acer palmatum 'Butterfly' Småbladet hvitbroket lønn 1-2meter.


Det var alle puh.....Jeg er veldig glad i lønner som dere skjønner!Håper noen andre lar seg friste av listen.Den er ment som inspirasjon til andre som har lyst til å prøve noen uvanelige lønner.De er alle kjøpt på Kongsberg og har klart seg så langt!Her er det H5,og i bøker er de oppført som H2-3.Bortsett fra de storbladete.Ikke la dere skremme av det som står i bøker,soner er til for å tøyes er mitt motto!
Hilde

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Hilde »

Hei Iris.


Jeg har sådd acer rubrum i år og det er kommet opp masse frøplanter. Kanskje du vil ha en? Jeg er også glad i lønn, men har ikke så mange som deg.
Iris

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Iris »

Ja gjerne,tusen takk!Den har jeg ikke.Jeg har samla i 20 år på lønn,så det er jo ikke alle som har like dilla!

Og jeg har sådd Acer davidii, kanskje du har lyst på en av frøplantene av den?
Iris

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Iris »

Jeg blir helt overveldet,to nye på en dag.Jeg vet ikke noe om denne,du som er en racer på pc har kanskje et bilde?Hvor kjøper dere disse frøene?Jeg har sett at Impecta og T&M har vel noen frø av Acer.Jeg skal desverre ikke til Oslo til helga.Er så lite kjent i Oslo at jeg hadde vel rota meg bort er jeg redd....Har aldri vært i Botanisk hage engang!En gang må jeg vel få rota meg inn dit.Jeg tar i mot med takk frø planter av Acer.Dette er så gøy!
Linda

Re: Blodlønn e.l.

Legg inn av Linda »

Takk for responsen, det er nok Japansk blodlønn jeg tenker på ja (mest sansynlig). Jeg har sett flere rundt om her og ingen av dem har blitt hvite av meldugg ihvertfall.
Svar